onsdag 2 oktober 2013

Folkpartiets provval i Stockholm

Idag kom resultatet i Folkpartiets provval i Stockholmsregionen. Under två veckor har alla medlemmar fått rösta på vilka kandidater de vill se på Folkpartiets valsedel i riksdagsvalet för Stockholms Stad och Län (alltså hela 08-regionen) nästa höst. Provvalet är rådgivande.

Jag kom på plats 7 i provvalet (i totala sammanräkningen plats 6). Hela resultatet kan man läsa här.

Jag är helt klart nöjd med det resultatet och jag vill verkligen tacka alla som har röstat i provvalet och de som har röstat på mig!

Nu kommer en nomineringskommitté att diskutera i några veckor och sedan lägga förslag på hur valsedeln ska se ut. Sedan kommer valda ombud i Folkpartiet Stockholms Län besluta om listan på förbundsmötet 6 november.


Folkpartiet kampanjar, bild från FP på Flickr.




















Stockholms Stad och Län är Sveriges två största valkretsar. Det är också två av Folkpartiets starkaste valkretsar. Konkurrensen är mycket hård i partiet, inte minst eftersom alla våra fyra ministrar kandiderar här. Vi kommer att ha en gemensam lista för dessa två valkretsar, något vi inte haft tidigare. För Folkpartiets del är det väldigt viktigt att vi har en stark uppställning i Stockholm och att vi gör ett bra val här.

Jag är som sagt glad över resultatet för egen del i provvalet, men det är problematiskt att det bara var 28 procent av medlemmarna som röstade.